Saturday, June 6, 2009

Jual Keropok Sira RM80,000.00 Sebulan !

Terkejut juga bila saya dimaklumkan oleh usahawan pengedar keropok bahawa nilai jualan keropok sira nya berjumlah RM80,000 sebulan. Jika dicongak campur tolak...ada untung ma RM24,000.00 sebulan. Untung bersih..weh..
Begitulah alkisah seorang pengedar barangan usahawan melayu yang memasarkan hasilan produk bumiputra. Dia tak jual keropok sahaja bahkan pelbagai jenis lagi seperti kuih karas, kerepek atau kuih kapit atau bahasa germannya Love Letter..
Usahawan ni memasarkan produk kepasaran Hypermarket Jusco seluruh negara, Carefour , Stesen minyak,kantin sekolah dan pelbagai saluran pasaran. Untuk kes keropok ni, beliau beli keropok mentah, keropok keping dan goreng kemudian di sira dengan air gula dan cili kemudian masuk dalam plastik dan jual !. Hingga kini ramai usahawan yang minta dia edarkan produk mereka.
Seperti bias, saya yang mulut gatal ni cuba korek rahsia kejayaanya. Katanya mula- mula memang sakit, apa tidaknya sesetengah luang pasaran itu kekadang order satu kotak, jika dikira tak berbaloi nak hantar namun digagahi jua kerana berpandangan hypermarket ni bukan satu, so bila dah buat lama-lama dekat setahun lebih..baru lah dapat order banyak..maka masa tu lah baru buat duit.
Betui kata mat salleh 'No Pain No Gain'...dan yang menarik dia adalah ore kelate dok kuala lumpur, lama dah....!.


keropok sira

No comments:

SUMBANGAN IKHLAS

Untuk menjayakan dan memantapkan lagi keupayaan saya berkongsi ilmu sumbangan daripada pembaca amat di alu - alukan.

Sumbangan ikhlas boleh disalurkan melalui:

NOH NIK WAN
Maybank No. 112361650899.

Saya juga merakam jutaan terimakasih kepada mereka yang telah memberi dan dengan sumbangan sedemikian dapatlah saya menjalankan pelbagai kajian berkaitan penternakan serta pemasaran ikan keli dan akuakultur untuk saya kongsikan disini.